Fototermer; Lathund för nybörjare.

I början när jag skulle försöka få in de olika begreppen, vilket jag tyckte var ybersvårt började jag tänka så här ang kamerans olika delar och funktioner.

Efter jag lärt mig denna plattformen kunde jag gå vidare till vad jag lärt mig idag.

Denna information är till nybörjare 🙂

Kameran är uppbyggd som ett öga (bildligt talat).

SLUTARTID.

 

Slutaren. Är ögats ögonlock. Den avgör hur lång/tid man tillför ljus in i ögat/kameran.
När man blinkar/blundar så stänger man av ljuset in till ögat (Sensorn/hjärnan) (fotot är taget)
Så så länge du låter bli att blinka… så länge flödar ljuset in i ögat.
När slutaren stängs i kameran stängs ljuset ute från sensorn/ ljuset når inte in till sensorn (hjärnan)
Tänk dig en fläkt som snurrar jättefort. Du ser inte bladen alls för det går fort. Men tar du och blinkar jättefort kan du stoppa upp rörelsen och se bladen. Samma med slutaren.

Så vill man fotografera något som rör sig fort och fånga rörelsen måste kameran blinka jättefort. Vill man få lent vatten utan skvätt så håller man ögonlocket öppet tills ögat torkar ihop närapå 🙂

BLÄNDAREN.

 

Bländaren är ögats Iris och pupill. Den fungerar så.
Irisen är bländarbladen som sluts om mindre och eller större runt hålet/pupillen in i kameran
(hålet är det som släpper in ljus)
Vill man inte ha in för mycket ljus i kameran så gör man hålet/bländaren mindre.
Vill man ha mycket ljus in så får man göra bländarhålet större.
Här får man dock tänka om vad gäller siffrorna/värdena.
Lågt bländarvärde är en stor öppning i kameran. tex f/2,8
Högt bländarvärde litet hål. t.ex. f/18
Bländaren påverkar hur mycket som blir skarpt i bilden i djupled.
t.ex.. f /2.8 (stort hål). ger inte så mycket skärpa i djup och kan ge en blurrig bakgrund

t.ex.. f/22 (litet hål) ger skärpa hela vägen in i bilden och även bakgrunden blir skarp och får detaljer.

ISO.

Iso är hur känslig man är mot ljus. Hur känslig sensorn ska vara.

Dvs hjärnan
100 i ISO inte så känslig.

4000 i ISO mycket känslig bilden blir ljus ( här kan även bilden bli grynig/brusig om man går för högt upp)

 

Alla dessa tre ska vara i balans med varandra för att få ett harmoniskt ljus i kameran. Rätt exponering
Man kan därför ställa in alla dessa tre olika lägen för att uppnå vad man vill ha för bild.
Vill man ha ett skärpedjup som är kort.

Dvs blurrig och oskarp bakgrund.

Då ska bländaren pupillen ha ett stort hål = MYCKET ljus kan flöda in i kameran. Men om ljuset flödar in i kameran måste man förhindra för mycket ljus. Då motverkar man detta med att stänga kamerans ögonlock fort fort!

Och/eller sänker man ISO så ljuskänsligheten minskar.

Vill man fota vattenfall och få det lent så behöver man ha slutaren/kamerahålet öppet länge, det pga att man vill fånga rörelsen/ låta rörelsen röra sig medan slutaren är öppen, precis som när man håller ögat öppet länge. För att det ska fungera så måste man kisa (krympa pupillen) och sänka ISO för att hindra för mycket ljus in i kameran.

 

Ibland får man till och med skaffa solglasögon för att hjälpa till att inte få in för mycket ljus i kameran.

Så kallade ND filter som man sätter fram på objektivet. Dessa är mörka/gråa och som bla. tar bort reflexer i glasögon , vatten mm.

VITBALANS.

 

Vidare har vi något som heter vitbalans.
Det är så att säga ljusets färg under olika omständigheter och miljöer.
Molnigt väder har en färg på ljuset
Sol har en annan färg
Glödlampor en annan färg på ljuset.
Om man ställer in fel vitbalansval så kan bilderna blir blåa eller för gula

Är man osäker kör man på autovitbalans.

 

Denna text finns också bland våra filer i facebookgruppen.